4 TIPS OM DIABETES

  • Type 2-diabetes rammer primært voksne. Sygdommen er arvelig, men udløses i mange tilfælde af usund livsstil som fysisk inaktivitet og usunde madvaner. Type 2-diabetes kan derfor i en vis grad forebygges med den rigtige kost. Spis groft, varieret og fedt- og sukkerfattigt med fokus på grønsager, fuldkornsbrød, -ris og -pasta, fisk og kød i form af kylling og kalkun.
  • Hvis man har fået konstateret diabetes 2, kan sund kost være med til at holde en række følgesygdomme fra døren. Det drejer sig blandt andet om åreforkalkning, slagtilfælde, blodprop i hjertet, forhøjet blodtryk og diabetiske øjensygdomme. Desuden kan en kostomlægning medvirke til et vægttab.
  • Fysisk aktivitet spiller en stor rolle både i forebyggelse men også for personer, der har fået diagnosticeret diabetes 2. En halv time med pulsen oppe dagligt gør en positiv forskel for velvære og helbred, fordi motion påvirker blodsukkeret gunstigt. Blodsukker, blodtryk og kolesterol vil falde, når man bevæger sig aktivt.
  • Nogle kroniske sygdomme som diabetes 2 kan elimineres eller holdes nede gennem en livsstilsændring, som primært fokuserer på kosten. Det er absolut nødvendigt at mobilisere en vilje til at gennemføre det nødvendige, for der er stor forskel på at spise slik og fedt og at spise grønt og groft.