”Helt grundlæggende handler en sundere livsstil om at ændre vaner, så de bliver en naturlig del af ens hverdag. Hvis det bare føles surt, så kommer det ikke til at virke. Det gælder både for kost og motion,” slår Kristian Karstoft, læge og Ph.D. ved Center for Aktiv Sundhed på Rigshospitalet, fast.

Med til en realistisk ændring af rutiner hører også sund omtanke og at give plads til det nemme, sjove og lidt usunde.

Motion behøver ikke være sport

”Som diabetiker bør man snige fysisk aktivitet ind i sin hverdag. Dvs. bruge cyklen og ikke bilen, tage trappen frem for elevatoren osv. Mange forbinder fysisk aktivitet med sport, hvor man skal afsætte et par timer til en bestemt aktivitet. Den opfattelse bør man ændre og faktisk ”afsportificere” det,” siger Kristian Karstoft.

Almindelige gåture tæller også, og for nogle vil en skridttæller være en god motivation. Det kan hurtigt blive en leg at snige en omvej ind på gåturen for at få tælleren op på det ønskede tal.

”Man må finde det, der virker for en selv. Nogle motiveres af en skridttæller eller et pulsur, andre af de ændringer, de mærker på deres krop og det faktum, at de er i stand til at yde mere, og andre igen af at lave noget sammen med andre. Der er noget for alle, så det gælder om at prøve spektret af og finde frem til det, der fungerer,” siger han.

Plads til både det sunde og det søde

Ud over fysisk aktivitet drejer sund livsstil og velvære sig også om kost og ernæring.

”Gode kostvaner handler først og fremmest om ikke at spise for meget, for energiindtaget må ikke være for højt. Men for at en vane bliver realistisk, skal man ikke nægte sig selv for meget. Det er vigtigt at lave klare aftaler med sig selv om, hvad man vil spise og hvornår,” siger han.

Med den strategi kan det også være ok med søde sager på madplanen.

”Mht. slik og kager har mange gavn af kun at købe nøjagtigt den mængde, de har bestemt sig for at spise, så man ikke bliver fristet til for meget,” siger Kristian Karstoft.